התפתחות החושים בקרב העובר

כאשר מדברים על הריון ובפרט שבועות הריון, נוהגים לרוב להתייחס לנושא במונחים של הבדיקות הנדרשות, מצב העובר מבחינת מנח גוף והתפתחות האיברים השונים, או מה צריך להיות מצב גופה של האם נכון לאותו שבוע. מה ששוכחים להזכיר פעמים רבות בנושא הזה, הוא מה מתרחש אצל העובר- ובפרט, העובדה שבמשך שבועות ההריון השונים חוץ מהתפתחות הגוף, מתפתחים גם חמשת החושים אצל התינוק.

יכולת התזוזה – מתפתחת הכי מוקדם

היכולת המוקדמת ביותר בה מבחינים אצל העובר, היא יכולת התנועה. כבר מהשבוע ה-14 לערך, מפתח העובר יכולת לזוז ולהתנועע ברמה השווה לזו של תינוק שזה עתה נולד. פיתוח יכולת התנועה הזו, תלווה אותו כל משך תקופת ההריון וגם לאחר מכן עם לידתו, כאשר בשבועותיו הראשונים בעולם הוא צפוי לחקות את אותן התנועות בדיוק אליהן התרגל ברחם. תנועות אלו חשובות להתפתחות המוטורית הן כעובר והן כתינוק רך ההופך אט אט לפעוט ומסייעות לו להכיר את יכולות גופו באופן ראשוני.

טעם וריח – מדוע לנשים בהריון יש לפתע יותר חשק למתוק?

לקראת השבוע ה-15 ואילך, מגיעה לסיומה התפתחות מערכת בלוטות הטעם בקרב העובר. וכפי שרובינו כבוגרים אוהבים מתוק, כך גם עוברים. ניכר כי הטעם המתוק מעודד את פעולת הבליעה בקרב העובר דבר שמתבטא ברצון עז למאכלים מתוקים בקרב האם. עוד חוש המתחיל להתפתח אצל העובר בשבוע זה הוא חוש הריח- בעת מגע של מי השפיר עם פיו ואפו של העובר, במערכת חללי האף מופעלים קולטני הריח המאפשרים לעובר לראשונה לחוות את חוש זה.

רגישות למגע – או תחילת הווצרותו של חוש המישוש

הרגישות למגע היא אחד מן החושים או היכולות הראשונות המתפתחות בקרב העובר. הרגישות למגע היא יכולת הנבנית לאורך זמן בקרב העובר וכמובן תלויה בהתפתחות מערכת העצבים הראשונית בעובר. בשבוע ה-10 ניתן לזהות כבר רגישות באברי המין של העובר, בשבוע ה-11 מתפתחת גם התחושה בכפות הידיים, בשבוע ה-12 נוספת גם יכולת התחושה בכפות הרגליים, בשבוע ה- 17 גם אזורים גדולים יותר בגוף העובר כמו הבטן והישבן הופכים רגישים למגע ולבסוף, בשבוע ה-32 ואילך מתפתחת כלל התחושתיות בגופו של העובר.

אך לא רק הרגישות למגע מתפתחת כבר ברחם, אלא גם הרגישות לכאב. מחקרים מצאו כי בהליך למשל של דיקור מי שפיר נראית קפיצה של העובר ואף עלייה בהפרשת האנדורופינים (חלבונים עצביים משככי כאב) בצורה ניכרת, שני ממצאים המעידים על יכולת חד משמעית של העובר לחוש כאב.

חוש השמיעה

עד לפני כמה שנים, היו בטוחים כי חוש השמיעה הוא דבר המתפתח ממש לקראת סופו של ההריון, אך צילומי אולטרא סאונד שונים הראו דווקא אחרת. התינוק מסוגל לזהות את קול אימו ואף להרגע ממנו כבר בשבוע ה-16 לערך להריון. זאת על אף שחוש השמיעה מתפתח בעיקר בשבוע ה-24 להריון. יתרה מכך, לא רק שהעובר לומד לזהות את קול אימו, אלא שהוא אף לומד לזהות קולות חיצוניים ולהתרגל לקולות גופה של האם העוטף אותו.

חוש הראייה

חוש הראייה הוא אחד החושים המורכבים ביותר וככזה הוא מתפתח לקראת סוף ההריון. יחד עם זאת כבר בגיל 26 שבועות ניכרת רגישות של העובר לאור ובייחוד אור חזק, מהשבוע ה-28 העובר מסוגל כבר לבחון אובייקטים סביבו אך בצורה מטושטשת ומהשבוע ה-34 הוא כבר מתפקס, מזהה אובייקטים ואף מסוגל לעמוד מרחקים.

כאמור גם הכרות עם התפתחות החושים הללו ולאיזה שבועות הם מתוארכים, חשובים מעין כמותם לבדיקת תקינות התפתחות התינוק ובריאותו.

מאמרים נוספים שכדאי להכיר

חופשה משפחתית

רשימת ציוד לחופשה עם ילדים

רשימת ציוד לחופשה עם הילדים נכון שזה קצת מתסכל להגיע סוף סוף לחופשה שחלמנו עליה ולגלות ששכחנו בבית חפצים חשובים מאוד כמו מטען לטלפון, בגד

צוות ארבע אמהות זמין 24/7 באימייל

תרצו לפרסם מאמרים משלכם באתרינו? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם