סדר יום מומלץ לתינוקות

אחת הדרכים בעזרתן תוכלו ליהנות מתינוק רגוע ונינוח היא על ידי בניית סדר יום קבוע. ממש כמו שלנו, המבוגרים, המציאות השגרתית מובילה לתחושת ביטחון ויציבות וכן מספקת כלים להתמודדות עם הסביבה, כך גם לעוללים הקטנים.
עד כמה שהשגרה חשובה לכולנו, היא חשובה על אחת כמה וכמה להתפתחותם של תינוקות קטנים. רבים מאתנו עשויים לחשוב כי תינוקות אינם מודעים לסביבה שלהם, היות וכל שהם עושים הוא לישון ולאכול, אולם הדבר רחוק מלהיות נכון. למעשה תינוקות אשר אינם נמצאים במסגרת של שגרה קבועה, עשויים לחוש מאוד מתוסכלים ומבולבלים ולו רק כי הם אינם יודעים מה עומד לקרות. תחושת תסכול זו עשויה להוביל לקשיים נוספים בעולמו של התינוק כמו למשל קושי בהירדמות או קושי בהתמודדות ועמה לבכיות רבות. בנוסף, שגרה קבועה חשובה גם לנו ההורים, במיוחד כאשר מדובר בהורים בתחילת דרכם. בדרך זו ניתן להבין את הרך הנולד, להבחין בין סוגי הבכי השונים ולדעת כיצד לעזור לתינוק הקטן על הצד הטוב ביותר. ואם שאלתם את עצמכם איך מקנים שגרה לתינוקות, לפניכם כל הפרטים.

תינוק בן 0-3 חודשים

קיימת חשיבות לעשיית הבחנה בין שלבי חייו השונים של התינוק לבין בניית סדר היום. בחודשי חייהם הראשונים התינוקות הקטנים בעיקר ישנים ואוכלים ולכן שעות ההאכלה הן לרוב אלו שמכתיבות את השגרה היומית. כדי לבנות סדר יום ולראות את התמונה הרחבה יותר, עליכם כבר בימים הראשונים לאחר הלידה, פשוט להכין רשימה ולעקוב אחר התינוק לפרטי פרטים. ברשימה יש לכתוב באיזו שעה התעורר, מתי הוא אכל, מתי החל להראות סימני עייפות, מתי הוא ישן ואף מתי היו לו יציאות.בעזרת פרטים אלו ניתן לאתר תבנית קבועה של דפוסי התנהגות אשר חוזרים על עצמם מדי יום ביומו. בהתחלה תזדקקו לטבלה כדי לראות אילו סימנים מראה התינוק לפי הזמנים ולאחר מכן, תוכלו לדעת לזהות את הסימנים האלו ולתת להם מענה, גם ללא השימוש בטבלה שהכנתם.

תינוק בן 3-6 חודשים

כאמור, אם בהתחלה השגרה עודנה חשובה אך פחות, החל מהחודש השלישי לחייו של התינוק שמירה על שגרה היא ממש חיונית. בשל זה, פרקי הערות גדולים יותר, התינוקות כבר יותר מתקשרים, הגזים לרוב כבר עוברים ולכן לא משבשים את סדר היום. גם כאן, מעקב אחר שגרת יומו של התינוק יעזור לכם לזהות טוב יותר את הסימנים שהוא מראה ולהגיב אליהם בהתאם. תוכלו לדעת לקשר מתי הבכי הוא של רעב וכיצד התינוק מאותת שהוא עייף.
זה המקום לציין, כי בחודשים אלו קריטי ממש לעשות הפרדה עבור התינוק בין היניקה לבין השינה וזאת כדי שלא יקשר בין השינה לבין מציצה. כדי להקנות לו הרגל של שינה סדירה יותר, עליכם להקפיד על שגרה של האכלה, פרק זמן של ערות והשכבה, תוך שמקפידים להשכיב אותו כאשר הוא מגלה סימנים של עייפות ולא כי נרדם בשל פעולת המציצה. כאשר שומרים על שגרה קבועה אפשר להציע לתינוק לאכול כשהוא רעב ולהשכיב אותו כשהוא עייף וכך לשמור על מנגנון בריא ומסודר, בו התינוק מקבל בדיוק את מה שהוא צריך בזמן.

תינוק בן 6 חודשים ועד שנה

אחד הדברים הקבועים ביותר בתינוקות הוא העובדה ששום דבר אינו קבוע. תינוקות משתנים ללא הרף בשלבי חייהם הראשונים ויש להתאים את סדר היום גם לכך. כאשר תינוקות מגיעים לגיל חצי שנה, הם כבר גדולים יותר, פעילים יותר, בוחנים את היכולות המוטוריות שלהם ואף מתחילים את דרכם בעולם הקולינרי על ידי כך שטועמים מאכלים חדשים. את כל המשתנים האלו יש להכניס לסדר היום תוך שמתאימים אותו לגילו של התינוק. כאן אל השינה והאכלה יתלוו גם פרקי זמן המיועדים למשחק ולחקירת העולם. ניתן אף לשלב טיול קטן בחוץ בפרקי הזמן של הערות ולשים לב שלא מעמיסים גירויים על התינוק הקטן. בחודשים אלו שעות השינה מצטמצמות לפעמיים בלבד במשך היום, בבוקר ובצהריים וחשוב לשמור על שעות קבועות. כמו כן, גם הארוחות צריכות להיות יותר מסודרות ולהגיע בזמנים קבועים היות ותחושת הרעב מובילה לחוסר רוגע, עצבנות ולהתקפי בכי.
על ידי סדר יום ניתן להבטיח כי התינוקות יחושו ביטחון וכך יתפנו לחקור את העולם שסביבם, תוך שהם יודעים שמטפליהם העיקריים מספקים להם את כל מה שהם צריכים, מבינים אותם ומאפשרים להם לגדול בבטחה.
המאמר באדיבות חברת יוקה בייבי – מוצרי תינוקות, המשווקת מגוון מוצרים לתינוקות מאת המותגים האיכותיים בארץ ובעולם.

מאמרים נוספים שכדאי להכיר

חופשה משפחתית

רשימת ציוד לחופשה עם ילדים

רשימת ציוד לחופשה עם הילדים נכון שזה קצת מתסכל להגיע סוף סוף לחופשה שחלמנו עליה ולגלות ששכחנו בבית חפצים חשובים מאוד כמו מטען לטלפון, בגד

צוות ארבע אמהות זמין 24/7 באימייל

תרצו לפרסם מאמרים משלכם באתרינו? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם