כל מה שרצית לדעת על דולה – תומכת לידה

תשעת ירחי הלידה מהווים ללא ספק את אחת מתקופות החיים המאתגרות והמרגשות ביותר בחיי כל אישה ואישה. בשנים האחרונות, יותר ויותר נשים הנקלטות להריון, מסתייעות במגוון נרחב של שירותים תומכי לידה, הידועים בשם: דולה. בשורות הבאות נציג בפניכם מידע כללי אודות שירותי ה-דולה, ונחשוף בפניכם מספר נתונים סטטיסטיים אודות לידות עם דולה.

המושג דולה הינו מונח המגיע מיוון העתיקה, בה נשים יולדות נהגו להסתייע בשירותיהן של נשים אחרות אשר ליוו אותן במהלך תקופת ההיריון והלידה. בעידן המודרני, שירותי ה-דולה ידועים יותר כשירותים תומכי לידה, כאשר תפקיד ה-דולה הוא ללוות את היולדת (ובן זוגה) במהלך ההיריון, בהכנה לקראת הלידה, במהלך הלידה ובשלבי ההורות הראשונים.

על פי מחקרים קליניים שונים שנערכו בקרב יולדות ברחבי העולם, עולה כי נוכחותה של דולה במהלך הלידה, הובילה לקיצור משמעותי של משך זמן הלידה, והפחיתה בצורה משמעותית (ברוב המקרים) את הסיבוכים והסיכונים המלווים את תהליך הלידה.

המספרים בשטח מוכיחים

בין יתר הנתונים אשר הועלו במחקרים השונים שנערכו בתחום נמצא כי:

  • נשים אשר עברו לידה עם ליווי תומך של דולה נהנו מתקופות הנקה ממושכות יותר
  • יולדות אשר נעזרו בשירותי דולה השתמשו פחות במשככי כאבים
  • ברוב הלידות אשר בוצעו בליווי דולה נרשם שימוש מינימאלי בחומרי זירוז ללידה
  • ב-60%  מהלידות בעזרת דולה נרשם חוסר שימוש באפידורל

הקשר הבינאישי

רוב הנשים אשר נעזרו בשירותים תומכי לידה לאורך תקופת ההיריון, מדווחות על הסתגלות מהירה, קלה ובטוחה לתפקידן החדש כאמהות. לאורך תקופת ההיריון, נוצר קשר בינאישי עמוק ומיוחד בין האישה אשר משמשת כ-דולה לבין בני הזוג, ובעיקר בין ה-דולה לבין האישה ההריונית.

קשר זה נמשך לאורך כל תקופת ההיריון, החל מחודשי ההיריון הראשוניים, במהלכם נוצרת עבור כל אישה תכנית לידה בהתאם לסגנון חייה, גילה ומאפיינים נוספים הנקבעים במהלך פגישות לידה אותן מקיימות הדולה והאישה ההריונית.

בניגוד לדעה הרווחת, שירותי תומכות הלידה (דולה), באות לידי ביטוי לא רק במהלך הלידה, אלא גם לאורך כל תקופת ההיריון, הן במסגרת פגישות אישיות והן במסגרת שיחות טלפון אותן מקיימת הדולה עם האישה ההרה בכל רגע בו האחרונה חשה צורך לשתף, להתייעץ או סתם לקשקש…

שעת הלידה

תפקידה המרכזי של ה-דולה, הוא ללוות את האישה ההרה אל חדר הלידה, כאשר במהלך הלידה, הדולה מהווה מעין עוגן אנושי לאישה היולדת. במהלך הלידה, ה-דולה מסייעת ליולדת להתמודד עם צירי הלידה והכאבים הנלווים לתהליך, וכל זאת באמצעות ליווי אישי המתבסס על ניסיונה המקצועי של הדולה ועל ההיכרות אשר נרקמה בין השתיים לאורך תקופת ההיריון. תרגילי נשימה, עיסוי רקמות, דמיון מודרך, עידוד והמון אהבה, הם רק חלק מארגז הכלים המקצועי של ה-דולה במהלך הלידה, וכל אלו מוענקים ליולדת ולבן זוגה בהתאם לתכנית הלידה אשר נקבעה מראש.

גם לאחר הלידה

תפקידה החיוני של הדולה ממשיך ללוות את בני הזוג גם לאחר הלידה ולאחר יציאת הבייבי לאוויר העולם. מתן סיוע והדרכה בהנקה הראשונה, סיוע בהתנהלות בני הזוג אל מול בית החולים והרעפת אהבה על האישה היולדת, הם רק חלק משירותי תמיכת הלידה המוענק על ידי דולה מקצועית גם לאחר שעת הלידה.

במידה וגם את מתכננת להיקלט להיריון בתקופה הקרובה, ובמידה וגם את מעוניינת להסתייע במגוון נרחב של שירותים תומכי לידה, זה הזמן להכיר מקרוב את פעולותיה המסורות של דולה מקצועית ומלאת אהבה למקצוע!

מאמרים נוספים שכדאי להכיר

חופשה משפחתית

רשימת ציוד לחופשה עם ילדים

רשימת ציוד לחופשה עם הילדים נכון שזה קצת מתסכל להגיע סוף סוף לחופשה שחלמנו עליה ולגלות ששכחנו בבית חפצים חשובים מאוד כמו מטען לטלפון, בגד

צוות ארבע אמהות זמין 24/7 באימייל

תרצו לפרסם מאמרים משלכם באתרינו? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם