חרדות בהיריון – לאיזה נשים זה קורה ואיך מטפלים בזה?

חרדות בהיריון
חרדות בהיריון

תקופת ההיריון היא בדרך כלל תקופה נפלאה, מרגשת ומלאת אמוציות. מצד אחד בני הזוג הופך להיות הורים טריים או הורים חוזרים (כלומר לא היריון ראשון) וישנה התרגשות לקראת הילד החדש שיצא לאוויר בע"ה ויביא עמו תוספת ברכה למשפחה. מצד שני תקופת ההיריון יכולה להביא עמה גם לא מעט לחץ וחרדות, בעיקר אצל האישה ההריונית. תופעות אלה יכולות להיגרם כתוצאה מסיטואציה עכשווית מסוימת המכניסה את האישה ללחץ או חרדות כלליות הקשורות לתקופת ההיריון, לעובר, ללידה ולהורות שמגיעה לאחר מכן.

מתי החרדות מופיעות בדרך כלל?

במרבית המקרים חרדות היריון בקרב אימהות ונשים מופיעות בתחילת ההיריון ובסופו. אם נחלק לרגע את ההיריון לשלושה חלקים של 3 חודשים אז לפי מחקרים שונים בשלושת החודשים הראשונים להיריון האישה יכולה להתחיל לפתח חרדות בשל השינויים שנוצרים בגופה, ההסתגלות למצב החדש עם ההיריון ולטיפול בעובר, שינויים במצבי רוח וכן שינויים שנגרמים בחיים כתוצאה מההיריון והתינוק שעומד להגיע. בשלושת חודשים שלאחר מכן יש הפחתה קלה של הלחצים והדאגות בשל ההסתגלות למצב וככל שמתקרבים ללידה (בשלושת החודשים האחרונים להיריון) הלחץ גובר והחרדות מתחילות להופיע יותר ויותר ובעצימות גבוהה יותר בדרך כלל. במקרים מסוימים, חרדות עלולות להופיע גם לאחר הלידה.

טיפולים מומלצים ופעילויות להפחתת חרדות בהיריון:

  • פעילות גופנית – מומלץ לשלב פעילות גופנית מתונה במהלך חודשי ההיריון ובהתאם להמלצת הרופא הפרטי שלכן. פעילות גופנית מסייעת בהפחתת לחצים, דאגות ומתחים שונים מה שמסייע בהפחתת החרדות במהלך תקופת ההיריון. כמו כן פעילות גופנית תסייע במניעת סיבוכי היריון שונים הנובעים מעלייה במשקל, סוכרת היריון ועוד.
  • יוגה – יוגה היא שיטת תרגול עתיקת יומין הידועה בכל העולם. רבים עושים יוגה גם ללא קשר להיריון כיוון שזה מסייע לשיפור הגמישות של הגוף, משפר את הנשימה, מפחית לחצים, מסייע באיזון קצב הלב ותורם למערכות נוספות בגוף. מומלץ לשלב יוגה במהלך ההיריון אולם חשוב ללמוד את הנושא לפני כיוון שיש תנוחות או סוגים מסוימים של יוגה שאינם מומלצים במהלך ההיריון.
  • טיפול אישי – סדרת טיפולים עם גורם מקצועי יכולה לסייע מאוד לאישה ההריונית במהלך תקופת ההיריון ולעתים רבות גם לבן זוגה הצריך ללוות אותה במהלך תקופת ההיריון, להסתגל גם הוא לשינויים במצב הרוח ולקשיים של האישה בתקופה זו. מומלץ שהמפגש הראשון יהיה אפילו כבר עם הידיעה על הכניסה להיריון ותחילת ההיריון ולשמור על סדרת טיפולים מסודרת עד אחרי הלידה.

החלק של הבעל בכל הסיפור…

לבעל חלק משמעותי בעזרה לאישה בעלת חרדות בהיריון. הוא יכול לתמוך ולסייע בעבודות הבית, בטיפול בילדים האחרים של בני הזוג, בפרנסה וכמובן במילים טובות לאישה, דאגה פיזית לצרכיה וכל הנדרש לה כדי לעבור את התקופה הזו בצורה הטובה ביותר. אל לבעל להתאכזב או לריב עם האישה במהלך תקופה זו של ההיריון וחשוב שיגלה סבלנות ורגישות למצב וכמובן הבנה שזה זמני וביחד הם יעברו את זה בשלום עם המתנה הכי גדולה שהעולם הזה יכול להעניק לנו.

מאמרים נוספים שכדאי להכיר

חופשה משפחתית

רשימת ציוד לחופשה עם ילדים

רשימת ציוד לחופשה עם הילדים נכון שזה קצת מתסכל להגיע סוף סוף לחופשה שחלמנו עליה ולגלות ששכחנו בבית חפצים חשובים מאוד כמו מטען לטלפון, בגד

צוות ארבע אמהות זמין 24/7 באימייל

תרצו לפרסם מאמרים משלכם באתרינו? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם