טיפול בCBT עבור חרדות אחרי לידה

טיפול בCBT
טיפול בCBT

חרדות אחרי לידה הן דבר שכיח במיוחד בקרב נשים בכל העולם וגם כאן בישראל. ההפיכה להורים בפעם הראשונה, ההצטרפות של ילד חדש למשפחה שלנו, הלחץ והאחראיות שכרוכים בגידול ילד ועוד מחשבות רבות אחרות שיכולות להיווצר אצלנו בראש עשויות לגרום לדיכאון וחרדות לאחר הלידה. במקרים כאלה ואחרים טיפול CBT הוכח מחקרית כמסייע ואף מציל אימהות רבות והוכח כיעיל בתוך זמן קצר. אם אתם זוג צעיר ההולך לקראת לידה בשעה טובה, כדאי בהחלט לעשות הכנות נפשיות מראש וכן אפילו לבדוק את האפשרות למספר טיפולי CBT לאחר הלידה רק כדי לאפשר לכם להיות רגועים שאתם מכוסים מהבחינה הזו.

אילו מקרי חרדה יכולים להופיע אחרי הלידה?

  • חרדות הנקראות התקפי בעתה – כל מה שקשור בדופק מהיר, כאבים בחזה, קשיי נשימה, הזעת יתר, תחושה שעומדים להשתגע ועוד. האישה חוששת מעצם ההתקפים עצמם ושמא לא תוכל לקבל עזרה אם תזדקק לה.
  • חרדות טורדניות – כמו מחשבות אולי האם לא מוכנה, אולי היא תפגע בילד בטעות ועוד. נשים רבות החרדות לכך עשויות להימנע ממגע עם הילד, לשטוף ידיים בצורה כפייתית ופעולות נוספות בסגנון.
  • חרדות כלליות – הפרעות שינה, מתחים, רגישות בשרירים, עצבים, תסכול ועוד.

מהו CBT וכיצד הוא יכול לעזור לאימהות הטריות?

CBT הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי והוא הוכח כטיפול הטוב ביותר עבור חרדות נשים לאחר הלידה. הטיפול מסייע בהשגת תוצאות בטווח הקצר ונחשב לטיפול נוח ובטוח עבור האם. בטיפול CBT המטפל מעריך את הסוגייה עמה מתמודדים וחוקר את המטופל באמצעות שיחות, שאלונים ופעילויות שונות כדי להגיע לעומק הבעיה ומהם הגורמים לה. לאחר מכן יכול המטפל לייצר כלים ומיומנויות מחשבתיות והתנהגותיות שונות על מנת לסיים לאם להימנע מהחרדות, להפחית אותן או כיצד להתמודד עמן באופן עצמאי גם אם לא נמצאת כעת בטיפול עצמו או נמצאת לבד בסביבתה. במהלך מספר פגישות בדרך כלל כבר מגיעים לתוצאות והאם יכולה לחזור לחייה הנורמליים ללא חשש.

תוך כמה זמן הטיפול יעשה שינוי והאם גם האבא או הילד יכולים להיות בטיפול?

הטיפול אורך מספר מפגשים בדרך כלל אם כי ניתן להמשיך למספר מפגשים נוספים בהתאם לסיטואציה הספציפית של המטופל ולצרכים שלו. בדרך כלל התוצאות מגיעות מאוד מהר וזהו היתרון של טיפול קוגניטיבי התנהגותי. בטיפול עצמו יכולה להיות רק האם ויכולים להיות גם נוכחים התינוק ו/או הבעל אם יש צורך בכך.

יתרונות טיפול CBT לחרדות אחרי הלידה:

לטיפולי CBT לחרדות אחרי לידה יש יתרונות רבים: התוצאות מגיעות תוך טווח קצר, האם בעלת תפקיד חשוב בגידול התינוק ובהתפתחותו ולכן ככל שהיא תקדים להרגיש טוב יותר כך ייטב גם לתינוק, הטיפול הוכח מחקרית כמסייע לטיפול במקרים אלו ואחרים, המטופל מקבל כלים ומפתח מיומנויות התנהגותיות ומחשבתיות לטיפול עצמאי בבעיה גם מחוץ למסגרת הטיפול.

מאמרים נוספים שכדאי להכיר

חופשה משפחתית

רשימת ציוד לחופשה עם ילדים

רשימת ציוד לחופשה עם הילדים נכון שזה קצת מתסכל להגיע סוף סוף לחופשה שחלמנו עליה ולגלות ששכחנו בבית חפצים חשובים מאוד כמו מטען לטלפון, בגד

צוות ארבע אמהות זמין 24/7 באימייל

תרצו לפרסם מאמרים משלכם באתרינו? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם